Loading...

Zarabianie pieniędzy

Start » Spis treści » Kolory www

Kolory www

Kolory www

Wybór odpowiednich kolorów przy projektowaniu strony internetowej jest czymś, co wymaga ogromnej dozy cierpliwości oraz eksperymentowania. Jeśli chcesz, żeby twoja strona www była skuteczna, powinieneś oprzeć swoje kolorystyczne wybory o jak największą wiedzę (np. z dziedziny psychologii). W tej kwestii powinno być jak najmniej zgadywanek.

Istnieje kilka przydatnych zasad, jeśli chodzi o pracę z kolorami. Dzięki ich stosowaniu, strona internetowa będzie z pewnością zaprojektowana dobrze.

Dlaczego kolor jest tak ważny?

Naukowcy od wielu lat badają wpływ koloru na mózg oraz ludzkie emocje. Nie ma tutaj jednak żadnych prawd ostatecznych, obejmujących wszystkich bez wyjątku. Sposób odbierania kolorów jest w dużej mierze sprawą prywatną. Dzięki prowadzonym badaniom posiadamy jednak pewne informacje, które mają swój fundament głównie w statystyce.

Pamiętaj, że w Internecie i reklamie wizualnej chodzi właśnie o duże grupy klientów/czytelników. Wiedza statystyczna o pewnych rzeczach (szczególnie związanych z wpływem na psychikę konsumenta) jest więc bardzo przydatna w podejmowanych działaniach.

Okazuje się, że przy projektowaniu nie jest tak ważny dobór pojedynczego koloru, lecz kilku z nich. Powinny do siebie pasować. Psychologia koloru jest sposobem zrozumienia, jak ludzie reagują emocjonalnie na połączenia określonych kolorów.

Jeśli chcesz stworzyć stronę www, która przyciągnie i utrzyma czytelników, nie możesz dobierać kolorów chybił trafił. Poniżej znajdziesz 15 wskazówek stosowanych przez internetowych profesjonalistów podczas projektowania.

  1. Na tło powinien składać się jeden kolor (najlepsze wyjście) i pozostawać w dobrym kontraście z tekstem. Czarny lub ciemnoszary tekst na białym tle to najbardziej rozsądne rozwiązanie.
  2. Unikaj dodawania jakichkolwiek wzorków za tekstem. To główny problem wielu profili użytkowników portalu MySpace. Tworzą krzykliwe szablony, które bardzo utrudniają czytanie tekstu.
  3. Odnośniki. Jestem przekonany, że linki na stronie powinny być w kolorze niebieskim, głównie dlatego, że w sieci najbardziej popularne strony internetowe wykorzystują właśnie kolor niebieski (Google, Yahoo, BBC, New York Times, eBay, etc). Po co kłócić się z tymi, którzy znają się świetnie na swojej robocie?
  4. Kliknięcie w odnośnik. Zdecydowana większość stron internetowych zmienia kolor klikniętego linka, by pomóc użytkownikom w nawigacji. Dobrze jest stosować tę metodę. Częstym kolorem wybieranym dla klikniętych linków jest brązowy lub czerwony. Lepiej unikać stosowania tych kolorów do podstawowej nawigacji.
  5. Ogranicz ilość kolorów, z których korzystasz. W odniesieniu do projektowania stron internetowych zasada „im mniej, tym lepiej” wydaje się być odpowiednia. Użyj kolorów oszczędnie, jeśli chcesz przyciągnąć uwagę czytelnika. Kolor może być przekonujący do pozostania na stronie, ale nie w przypadku jego nadmiaru.
  6. Cienie. Wiele stron internetowych używa mieszanki neutralnych kolorów i ich odcieni. Jest to mniej męczące dla oka, niż używanie kilku kolorów podstawowych. Osobiście jestem wielkim fanem szarości (co zresztą widać po szacie graficznej tego bloga). Strony w tym kolorze zawsze bardzo mi się podobają; są zwykle przejrzyste i miło się je czyta.
  7. Używaj wystarczająco dużo białej przestrzeni. Dzięki odpowiedniemu rozstawieniu jednostek treści i bloków koloru, możesz kierować okiem czytelnika w kierunku kluczowych obszarów. Niezbyt kolorowe strony docelowe z jednym jaskrawo kolorowym przyciskiem „kup teraz” będzie konwertować na sprzedaż lepiej niż strony z dużą ilością kolorów. Przycisk powinien wyróżniać.
  8. Wybieraj kolory ostrożnie. Różne komputery inaczej wyświetlają kolory. Podobnie jest z przeglądarkami. Używaj palety kolorów Web-Smart, aby zminimalizować ewentualne problemy.
  9. Niektóre kolory po prostu się ze sobą gryzą. Nikt nie chce czytać zielonego tekstu na jasnym czerwonym tle. Unikaj złych kombinacji kolorów.
  10. Upewnij się, że zawsze będziesz pamiętał o rozważeniu wytycznych reklamowanej przez ciebie marki produktu. Wykorzystuj pasujące do niej lub uzupełniające ją kolory.
  11. Zachowaj szczególną ostrożność podczas używania delikatnej czcionki na ciemnym tle. Dla stron informacyjnych i blogów, z dużą ilością treści, to nie działa tak dobrze.
  12. Unikaj ostrych, fluorescencyjnych kolorów. Jeśli czytelnika będzie raziła twoja strona, nie doczyta nawet do końca pierwszego akapitu. W ten sposób pożegna się z tobą wielu internautów, zanim będą mieli szansę poznać prawdziwą wartość twojej treści.
  13. Weź pod uwagę miejsce zamieszkania swoich docelowych klientów i czytelników. Istnieje mnóstwo kulturalnych kwestii, które należy rozważyć przy wyborze kolorów. Na przykład, w Polsce naturalnym kolorem żałoby jest czerń, ale w Japonii jest nim kolor biały. Widzisz różnicę? Kolory powinny być dopasowane do kultury, w której strona internetowa ma funkcjonować.
  14. Wiek twoich odbiorców również wpływa na dobór kolorów. Dla osób w podeszłym wieku jaśniejsze kolory mogą być dobrym pomysłem (większość ekspertów właśnie to sugeruje). Z kolei, jeśli strona jest przeznaczona głównie dla dzieci, można wprowadzić jaśniejsze odcienie i pastele.
  15. Czy kolor pasuje do tematyki? Zielony jest dobry dla strony o ekologii; różowy będzie odpowiedni dla strony dla kobiet; niebieski jest idealny stron dla firmowych. To tylko przykłady i w praktyce wygląda to różnie. Wystarczy jednak użyć nieco wyobraźni i obserwacji konkurencji. Sam się zastanów: czy strona o ekologii w kolorze różowym nie będzie wyglądać nieco dziwnie?

Kolor podstawowy

Zanim będziesz wybierał paletę kolorów na swoją stronę, powinieneś zastanowić się nad kolorem podstawowym; swego rodzaju barwą wiodącą. Wszystkie pozostałe kolory będą musiały współgrać i uzupełniać kolor główny, a on powinien zostać wybrany zgodnie z funkcją, jaką ma pełnić. Przyjrzyjmy się najbardziej popularnym kolorom – co oznaczają i do czego się przydają.

Kolor czarny oznacza podniosły nastrój, mrok i jakiś sekret. Dobrze pasuje do stron poświęconych śmierci (np. zakłady pogrzebowe) lub ezoteryce czy magii.

Kolor biały oznacza niewinność i czystość. Doskonale nadaje się do stron, które mają charakteryzować się przejrzystością i prostotą.

Kolor czerwony kojarzy się z miłością, emocjami i pasją. To jest barwa działania. Dobrze spisuje się tam, gdzie chcemy nakłonić czytelnika do podjęcia jakiejś akcji, wywołać określony impuls. Czerwony pasuje według mnie do stron poświęconych odżywianiu, szczególnie gdy chodzi o zdrową żywność.

Kolor pomarańczowy łączy się w świadomości większości ludzi z kreatywnością i zabawą. Jest świetnym wyborem dla stron tworzonych dla dzieci, ponieważ kojarzy się z młodością i radością.

Kolor szary jest najbardziej neutralny ze wszystkich kolorów. Jego zadaniem jest nie rzucanie się w oczy. Tworzy komfortową i spokojną atmosferę, lecz nie odciąga uwagi czytelnika od treści czytanego artykułu. Jest „psychicznie obojętny” dlatego nadaje się do większości stron www.

Kolor niebieski jest związany z sukcesem, siłą i wiarygodnością. Tego koloru używają profesjonaliści, którzy są pewni swoich możliwości i nie boją się oferować ich klientom. Niebieski doskonale spisuje się na stronach firmowych, biznesowych oraz powiązanych z edukacją.

Kolor zielony posiada wiele pozytywnych skojarzeń: zdrowie, przyroda i pieniądze. Zielony to życie i równowaga istnienia. Ten kolor powinien dominować na każdej stronie poświęconej zdrowiu czy ekologii.

Kolor żółty to kolejna ciepła barwa związana z radością i zabawą. Ten kolor pobudza również ciekawość, szczególnie u dzieci. Jest więc dobrym wyborem, kiedy projektujemy stronę przeznaczoną dla dzieci (podobnie jak pomarańczowy).

Kolor różowy kojarzy się z niewinnością i delikatnością; związany jest również ze słodyczami. Jest doskonały dla stron tworzonych z myślą o kobietach i dziewczynkach.

Kolor brązowy jest związany z ziemią i przyrodą. Kojarzony często z prostotą oraz pierwotnością. Nadaje się dla stron poświęconych ogrodnictwu, pracom związanym z ziemią. Kiedyś stworzyłem w brązach stronę poświęconą jednemu z parków krajobrazowych w Wielkopolsce i to był całkiem udany projekt.

Kolor purpurowy kojarzy się z królewskością i dostojnością. Kolor ten symbolizuje siłę i moc oraz władzę. Oznacza też tajemnicę i jasnowidzenie (odcień indygo). Często jest wykorzystywany na stronach poświęconych astrologii lub wróżeniu.