Loading...

Zarabianie pieniędzy

Start » Spis treści » Zawód copywritera

Zawód copywritera

Copywriter

Zanim zacznę się rozpisywać na bardziej szczegółowe tematy, wypadałoby skreślić kila słów wprowadzenia. Niniejsza strona jest blogiem branżowym. Będę pisał tutaj o zawodzie copywritera, jego blaskach i cieniach, ale przede wszystkim o wszystkich tych elementach, które się na tę pracę składają. Istnieje mnóstwo trików ułatwiających odniesienie sukcesu w zawodzie copywritera; wielu z nas ukrywa pasjonujące sekrety, które dają im przewagę nad konkurencją (przynajmniej w pewnym zakresie). Oczywiście, nie będę zdradzał wszystkich swoich tajemnic. Kilka z nich zachowam dla siebie. Niemniej podzielę się tym, co wartościowe i użyteczne w mojej pracy.

W naszych czasach realia na rynku pracy bardzo szybko się zmieniają. Powstają nowe zawody, a wiele starych traci rację bytu. Głównym czynnikiem takiego stanu rzeczy jest rozwój naszej maleńkiej cywilizacji. Nowe media (w szczególności Internet) oraz technologie tworzą zapotrzebowanie na zupełnie inne usługi, niż te królujące jeszcze w XX wieku.

Jednym z zawodów, który powstał stosunkowo niedawno jest właśnie copywriter. Jego istotę przedstawiono bardzo dobrze w artykule na Wikipedii:

Copywriter (ang.) to autor tekstów i sloganów reklamowych […] pisze teksty wykorzystywane w reklamach […]

Źródło: Wikipedia

Innymi słowy, copywriting oznacza tworzenie tekstów na zlecenie. Poza reklamą wykorzystuje się również copywriterów przy pozyskiwaniu wszelkiego rodzaju treści na potrzeby stron internetowych oraz pozycjonowania (SEO).

W bezustannie ewoluującej globalnej Sieci istnieje niekończące się zapotrzebowanie na wartościowe i unikalne treści – jest to jedyna cecha Internetu, która nigdy się nie zmieni. Portale i strony www prześcigają się w pozyskiwaniu czytelników. Do tego celu konieczne jest posiadanie bazy odpowiedniej jakości artykułów i materiałów promocyjnych.

Praca seo-copywriterów (piszących teksty wykorzystywane w pozycjonowaniu stron internetowych) jest skoncentrowana wokół słów kluczowych i wyszukiwarek internetowych (takich jak Google). Pisane przez nich teksty zawierają odpowiednio dobrane (według zasad używania słów kluczowych) frazy pomagające podnieść pozycję reklamowanej strony w wynikach wyszukiwania. Tego typu działania są najskuteczniejszą formą pozycjonowania stron, ale również najbardziej czasochłonną i kosztowną. Nie każdy bowiem potrafi pisać w odpowiedni sposób.

Przykład:
Pewien tłumacz opublikował książkę pt. Tao Te Ching w wersji elektronicznej. Jako że jest to pozycja dosyć popularna, jego strona nie pojawiła się na szczycie wyników wyszukiwania (co zrozumiałe). Został zatrudniony copywriter, którego zadaniem było napisanie serii artykułów zawierających tytuł książki w treści (jako aktywny link odsyłający do reklamowanego serwisu). Dzięki temu zabiegowi strona tłumacza osiągnęła wysokie miejsce w wynikach wyszukiwania na tę frazę. Po wpisaniu w wyszukiwarce słowa: "tao te ching", strona ze wspomnianą książką znajduje się najpierwszym miejscu.

Zachęcam do sprawdzenia przedstawionego przykładu na "żywo" w Google. Na pierwszym miejscu (przed Wikipedią) pojawi się wspomniana strona (stan na 11-04-2013).

Jak więc widzimy praca copywritera jest dosyć prosta, jeśli chodzi o założenia.

Oczywiście, w praktyce jest to o wiele bardziej skomplikowane i łączy się w ogromnym wachlarzem zagadnień i problemów. Nie lada umysłowej gimnastyki wymaga bowiem użycie słów kluczowych takich jak "ogłoszenia remonty", "samochody tanio" czy innych równie niegramatycznych zwrotów w mającym brzmieć sensownie i poprawnie artykule.

Powyżej przedstawiłem tylko drobniutki przykładzik wykorzystania tekstów copywriterskich. W następnych wpisach przedstawię o wiele więcej. Mam nadzieję, że będziesz czerpać z tego bloga wspaniałą inspirację i uda ci się rozwiązać problemy, z którymi ja musiałem radzić sobie bez niczyjej pomocy.