Co to jest metakomiks? | Fot. Abaren
Metakomiks to dzieło, które dzięki pogłębionej narracji nie tylko przedstawia losy stworzonych przez autora postaci, ale także pozwala im na świadome wchodzenie w interakcję z czytelnikiem (lub samym autorem).
Metakomiks jest specyficznym typem narracji, który umożliwia wykorzystanie wszystkich wad i zalet sztuki sekwencyjnej, niemal do granic możliwości.
Metakomiks to swoisty rodzaj komiksu, którego bohaterowie zdają sobie sprawę, że zostali stworzeni przez autora jako postaci występujące w jego opowieści. Co więcej, w przypadku tego typu narracji poszczególne postaci mogą wykorzystać strukturę komiksu, by robić postępy.
Mówiąc o metakomiksie mamy zazwyczaj na myśli dzieło należące do kategorii literatury określanej mianem metafikcji.
Metafikcja to termin nadawany literaturze, która świadomie i systematycznie zwraca uwagę na swój status dzieła fabularnego w celu postawienia pytań o związek między fikcją a rzeczywistością. Dokonując krytyki własnych metod konstrukcyjnych, takie dzieła nie tylko badają fundamentalne struktury fikcji narracyjnej, ale także możliwą fikcyjność świata znajdującego się poza utworem literackim. – Patricia Waugh1
Elementy metakomiksu:
Oto najpopularniejsze rodzaje metakomiksu:
Powyższa lista nie jest wyczerpująca. Poszczególni badacze kultury proponują różne rodzaje metakomiksu. Co więcej, bardzo często dochodzi do sytuacji, w której jeden tytuł posiada cechy kilku rodzajów metanarracji, więc nie sposób go przypisać tylko do jednej kategorii.
Poniżej przedstawiam najbardziej znane przykłady metakomiksów. Oczywiście poza poniższą listą istnieją jeszcze inne tytuły, ale nie znam wszystkich wydawanych na świecie komiksów, więc ograniczę się do tego, co miałem okazję przeczytać.
Autor: Scott McCloud
Wydawca w Polsce: Kultura Gniewu
To jest komiks o komiksie, czyli chyba najbardziej sztandarowe dzieło metakomiksowe. Można powiedzieć, że właśnie ta publikacja zapoczątkowała pojawienie się prawdziwego metakomiksu. Opierając się na dokonaniach Willa Eisnera, McCloud zrobił kolejny logiczny krok: przedstawił swoje argumenty w postaci komiksu, używając tej samej komiksowej "gramatyki", którą chciał opisać.
W późniejszych pracach McCloud próbował poeksperymentować z koncepcjami metakomiksu, ale Zrozumieć komiks jest nadal uważany za najlepsze dzieło. Jest to przyjazny dla użytkownika przewodnik po sztuce sekwencyjnej, który z niesamowitym wyczuciem prowadzi czytelnika przez zawiłości komiksowego medium.
Dowiedz się więcej na temat tej publikacji: Zrozumieć komiks – Scott McCloud [Zaskakująca recenzja].
Autor: Nick Sousanis
Wydawca w Polsce: Prószyński i S-ka
Można powiedzieć, że Odpłaszczenie jest traktatem filozoficznym w formie komiksu. Stanowi rodzaj metafizycznej medytacji nad wykraczaniem poza ramy percepcji, w której żyjemy. Komiks ten jest eksperymentem dotyczącym wizualnego myślenia i próbuje uwrażliwić czytelnika na komiksową stylistykę.
To niesamowity przykład tego, co można zrobić z komiksową formą wyrazu artystycznego. Jest to zresztą głównym celem Odpłaszczenia: wykazać potencjał komiksu jako sposobu prowadzenia filozoficznych rozważań. Jest to bardzo dobrze wykonany przykład metakomiksu. Myślę, że każdy prawdziwy miłośnik sztuki sekwencyjnej powinien przeczytać dzieło Sousanisa.
Autor: Pascal Jousselinby
Mister Invincible to komiks o superbohaterze. Tytułowa postać ma żółty kostium, czarną maskę i pelerynę. Zwalcza przestępczość i pomaga ludziom w swoim małym francuskim miasteczku. A jakimi mocami dysponuje bohater? Umie przeskakiwać między poszczególnymi komiksowymi panelami, wykorzystuje więc umiejętnie formę komiksu, by pokonywać różnego rodzaju przeciwności oraz wrogów.
Dzieło Pascala Jousselinby’ego jest kwintesencją świadomego metakomiksu. Jego bohater w niesamowity sposób prezentuje możliwości wykorzystania obrazkowej narracji. Otwiera czytelnika na nową interpretację oraz funkcję komiksu jako dzieła sztuki. Chociaż sama historia Mister Invincible ma charakter humorystyczny, staje się też krokiem milowym na ścieżce rozwoju medium, jakim jest komiks.
Autor: Satoshi Kon
Wydawca w Polsce: Studio JG
Głównym bohaterem opowieści jest Chikara Nagai, który właśnie kończy rysować ostatnie plansze swojego komiksu. W finale akcji planuje uśmiercić dwie walczące ze sobą postaci – Rin i Maski. Jednakże dzięki swoim parapsychicznym zdolnościom Rin wydostaje się z komiksu i kradnie planszę, na której przedstawiono jego śmierć.
Potem akcja rozwija się w tak szaleńczym tempie, że nawet nie będę jej próbował opisywać w tym miejscu. To po prostu trzeba przeczytać.
Autor: George Herriman
Kot Krejzol to amerykański komiks gazetowy, autorstwa rysownika George'a Herrimana, który ukazywał się w latach 1913-1944. Po raz pierwszy został opublikowany w New York Evening Journal. Komiks ten to mieszanka niekonwencjonalnego surrealizmu, niewinnej żartobliwości i poetyckiego, specyficznego języka.
Dzieło Herrimana można sklasyfikować jako metakomiks z wielu powodów, na przykład autor angażuje się w fabułę komiksu. Zdarza się, że postać fizycznie przeskakuje do następnego kadru, przebijając tym samym czwartą ścianę i udowadniając, że jest świadoma znajdowania się w komiksie. W rzeczywistości, gdyby postać nie przebiła czwartej ściany, nie doszłoby do finału (przynajmniej nie w takiej formie, jaką stworzył autor).
Autorzy: różni (Marvel)
Deadpool to postać bardzo znana i lubiana przez miłośników komiksu superbohaterskiego rodem z USA. Spośród postaci marvelowskiego uniwersum Deadpoola wyróżniają jednak nie tyle nadprzyrodzone zdolności (to akurat nie jest nic niezwykłego w tym świecie), ale świadomość tego, że jest postacią z komiksu.
Superbohater bardzo często odwołuje się do konwencji komiksowej, wysławiając się na ten temat dość swobodnie (choć wielu jego rozmówców nie wie, o co mu chodzi). W dodatku Deadpool niejednokrotnie zwraca się bezpośrednio do czytelnika, próbując mu coś uświadomić, wyjaśnić bądź po prostu sobie z niego zażartować.
Warto zaznaczyć, że Deadpool nie jest jedynym metabohaterem w amerykańskim komiksie. Podobnie zachowuje się chociażby Harley Quinn z uniwersum DC, która niejednokrotnie komunikuje się ze swoimi czytelnikami. Jest jeszcze Squirrel Girl (Marvel) czy Animal Man stworzony przez Granta Morrisona.
Komiksy tworzone przez Henryka Chmielewskiego (Tytus, Romek i A’tomek) to szalone, po części surrealistyczne, opowieści przeznaczone dla czytelnika w każdym wieku. Niektóre elementy fabuły są czystą metanarracją. Sam autor występuje jako jedna z regularnych postaci (Papcio Chmiel), a tytułowi bohaterowie są świadomi bycia postaciami komiksowymi. W jednej z ksiąg (niestety nie pamiętam w której) Tytus z kolegami uroczyście obiecują brać udział we wszystkich przygodach narysowanych przez Papcia.
Myślę, że twórczość Chmielewskiego stanowi najlepszy polski przykład metakomiksu. Chociaż w niezwykle popularnych komiksach Tadeusza Baranowskiego również występują elementy metanarracji (postaci przechodzą między kadrami, wykorzystują strukturę komiksu, a nawet pojawia się sam autor).
Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej bloga o sztuce.
Autor: Wojciech Zieliński
Spędzam sporo czasu na czytaniu o filozofii i psychologii, choć w rzeczywistości po prostu szukam pretekstu, żeby uniknąć zmywania kubków po kawie.
Zawsze chciałem pisać o rzeczach poruszających mnie osobiście. Największą frajdę mam wtedy, gdy mogę zgłębić jakiś fascynujący temat. Zwłaszcza że trzeba się nieźle napracować, by dojść do czegoś sensownego. A kiedy już dochodzę (tylko bez skojarzeń), chętnie dzielę się tym w Internecie. Z nadzieją, że komuś moje słowa pomogą...
Ta strona została znaleziona m. in. przez następujące frazy: metakomiks, meta-komiks, meta narracja, metanarracja, metanarracja definicja, metanarracja wikipedia, metanarracja co to jest, metanarracja przykłady, metakomiks co to jest, metakomiks przykłady, komiks o komiksie.