Jak zrobić portfolio artysty? | Fot. Karolina Grabowska
Portfolio artysty jest ważną częścią marketingu i promocji. Niezależnie od tego, czy szukasz pracy związanej ze sztuką, czy chcesz sprzedać swoje dzieła lub też próbujesz znaleźć miejsce dla siebie w jakiejś galerii – jakość twojego portfolio będzie miała ogromny wpływ na twój sukces… lub porażkę.
Portfolio pozwala zaprezentować swoje dotychczasowe dokonania. Jest swoistym streszczeniem zdobytego doświadczenia i sukcesów. Warto zaznaczyć, że portfolio reprezentuje nie tylko twoją pracę, ale również ciebie samego. Jako artystę, przedsiębiorcę, człowieka. Świadczy o poziomie twojego profesjonalizmu oraz o możliwościach, jakimi dysponujesz.
Najlepsze portfolio są łatwe w odbiorze, a jednocześnie wystarczająco atrakcyjne wizualnie, aby wzbudzić dalsze zainteresowanie przedstawianym artystą. To najlepsza szansa – często jedyna – by wywrzeć trwałe wrażenie na właścicielach galerii i potencjalnych klientach.
Nie ma więc nic dziwnego w fakcie, że portfolio powinno prezentować najwyższy profesjonalizm. Pozostaje pytanie: jak to zrobić?
Współczesna technologia otworzyła przed artystami wiele różnych ścieżek do prezentacji prac. Masz teraz możliwość wyboru pomiędzy fizycznym portfolio a jego wersją elektroniczną. A może zdecydujesz się na oba formaty? Nic nie stoi na przeszkodzie.
Oba rozwiązania mają swoje wady i zalety.
Podczas gdy fizyczne portfolio daje odbiorcom szansę na bezpośrednie doświadczenie twojej sztuki, cyfrowe jest wygodniejsze i o wiele bardziej medialne, że się tak wyrażę. Nie wyślesz każdemu zainteresowanemu wysokiej jakości reprodukcji swoich prac. To byłoby zwyczajnie zbyt kosztowne. Ale możesz do woli udostępniać linki do strony autorskiej lub rozsyłać dokument .pdf (lub jakikolwiek inny).
Oto kilka dodatkowych wskazówek dotyczących formatu twojego portfolio:
Niezależnie od formatu, jaki wybierzesz, pamiętaj, by całość prezentowała się profesjonalnie i estetycznie. Musi być też przejrzysta i wygodna dla każdego, kto zechce zapoznać się z twoją twórczością.
Biorąc pod uwagę poziom konkurencji na rynku sztuki, portfolio staje się narzędziem o niebagatelnym znaczeniu. To prawdziwe "być albo nie być" dla artysty. Nie można więc go lekceważyć.
Szanse na poważny sukces pojawią się tylko wówczas, gdy stworzysz profesjonalne portfolio. Jego zawartość powinna imponować i sprawiać, że odbiorca zechce lepiej poznać twoją twórczość, a może i ciebie samego.
Oto dziesięć najważniejszych zasad tworzenia portfolio, które pomogą ci przygotować dokument prowadzący do sukcesu.
Elementy twojego portfolio zależą w dużej mierze od tego, jaki zamierzasz osiągnąć cel za jego pomocą. Co w nim umieścisz, zależy więc od ciebie. Jeśli nie masz pewności, co umieścić w swoim portfolio, czytaj dalej. Poniżej przedstawiam podstawowe sekcje dobrego portfolio.
Podaj tutaj tylko najważniejsze informacje, jak imię i nazwisko (lub pseudonim artystyczny), datę urodzenia, miejsce zamieszkania (bez dokładnego adresu – wystarczy miasto). Fotografia to także dobry pomysł, choć nie we wszystkich przypadkach jest wymagana.
Możesz tutaj zamieścić także dane kontaktowe: adres mailowy, telefon. Jeśli masz własną stronę internetową, nie zapomnij o niej – ona powinna stanowić główny kanał informacyjny oraz kontaktowy. Oczywiście tylko w przypadku, gdy odnosi się bezpośrednio do Twojej praktyki artystycznej.
Zawsze dobrze jest mieć pod ręką tradycyjny życiorys (ang. resume) na wypadek, gdyby ktoś zażądał go zamiast portfolio. Standardowy życiorys może działać jako zwięzłe streszczenie twoich dotychczasowych dokonań, wykształcenia czy doświadczenia zawodowego i artystycznego.
Jeśli jesteś absolwentem uczelni artystycznej, nie zapomnij podać swojego kierunku, roku obrony dyplomu oraz imienia i nazwiska profesora pracowni. Tego typu informacje mają znaczenie szczególnie dla osób inwestujących w sztukę. Dają pewien punkt odniesienia oraz umożliwiają lepsze prorokowanie na temat rozwoju twojej dalszej kariery.
Życiorys zdradza, jak długo zajmujesz się pracą artystyczną. Umieszczasz w nim spis ważniejszych osiągnięć:
Warto zastosować tutaj ogólne zasady tworzenia CV. Lista powinna być ułożona chronologicznie z podziałem na kategorie. Pamiętaj o przejrzystości – wszystko niech będzie czytelne, by nie przytłoczyć odbiorcy.
Poszczególne pozycje w życiorysie zapisuj według jednego klucza. W przypadku wystaw może to wyglądać następująco:
Deklaracja lub manifest (ang. Artist Statement) to tekst, w którym opisujesz swoje cele artystyczne – krótko- i długoterminowe. W przypadku tych pierwszych, chodzi o to, gdzie planujesz się znaleźć w ciągu 1-2 lat. Cele długoterminowe dotyczą okresu 5-10 lat od teraz.
Deklaracja artysty może mieć dowolną długość. Jeśli chcesz napisać stronę lub dwie – proszę bardzo. Jeśli masz ochotę skreślić zaledwie kilka zdań, masz do tego pełne prawo. Na tej stronie znajduje się mój manifest, który może posłużyć ci za przykład.
Najważniejsza zasada pisania deklaracji artysty: sens. Nie wypisuj wydumanych bzdur, których nikt nie zrozumie. Twoim zadaniem jest przedstawienie tego, co robisz oraz dlaczego to robisz. Jakie przyświecają ci idee, jakim problemom stawiasz czoła, jakie zagadnienia poruszasz w swoich pracach. Warto też napisać nieco o źródłach inspiracji oraz motywacji.
Prezentacja prac, zwana często galerią, zależy od rodzaju tworzonych dzieł. Inaczej przedstawisz zbiór fotografii, grafiki czy obrazów, a inaczej filmy czy muzykę. Niezależnie od tego, istnieją pewne ogólne zasady, o których warto zawsze pamiętać.
Jeżeli pisano o tobie w prasie, nie zapomnij oznajmić tego faktu w portfolio. Publikując skany artykułów, pamiętaj o dokładnym opisaniu każdego z nich. Podstawowe informacje to:
Staranne opisanie artykułów jest nie tylko oznaką profesjonalizmu, ale przede wszystkim ułatwia odbiorcom zweryfikowanie przedstawianych informacji.
W niektórych przypadkach w portfolio można umieścić sekcję poświęconą nadchodzącym wydarzeniom związanym z twoją karierą artystyczną. Aktualności są doskonałym sposobem na pokazanie, że cały czas coś robisz. Pamiętaj jednak o stałej aktualizacji. Kiepsko to wygląda, kiedy ostatni wpis w newsach ma datę sprzed dwóch (lub więcej) lat.
Sukces w świecie sztuki zależy od bardzo wielu czynników. Co ciekawe, najczęściej decydującego znaczenia nie mają talent czy umiejętności, a coś zupełnie innego. Może to cię zaskoczy, ale najważniejszy jest sprawny marketing. Czasami przydaje się też szczęśliwy traf, ale na to nie mamy wpływu.
Za to strategię marketingową możesz kontrolować. Dobra prezentacja graficzna twoich prac jest jej elementem. Dość znaczącym. Możesz pokazać w nim wszystkie swoje zalety i zachęcić potencjalnych odbiorców do bliższego zapoznania się z twoją ofertą. Jeśli ułatwisz im zadanie, jesteś na dobrej drodze do sukcesu.
Zastosuj powyższe wskazówki, aby zaprezentować swoje umiejętności, a możesz liczyć na postępy w swojej karierze. Być może nie będą dynamiczne na początku, ale przecież w pracy nad sobą – a co za tym idzie również nad swoją twórczością – nie liczy się szybkość. Tutaj największe znaczenie ma jakość.
Życzę ci, by tworzone przez ciebie dzieła były wspaniałe, a portfolio godne kunsztu, jaki – mam nadzieję – sobą reprezentujesz.
Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej bloga o sztuce.
Autor: Wojciech Zieliński
Spędzam sporo czasu na czytaniu o filozofii i psychologii, choć w rzeczywistości po prostu szukam pretekstu, żeby uniknąć zmywania kubków po kawie.
Zawsze chciałem pisać o rzeczach poruszających mnie osobiście. Największą frajdę mam wtedy, gdy mogę zgłębić jakiś fascynujący temat. Zwłaszcza że trzeba się nieźle napracować, by dojść do czegoś sensownego. A kiedy już dochodzę (tylko bez skojarzeń), chętnie dzielę się tym w Internecie. Z nadzieją, że komuś moje słowa pomogą...
Ta strona została znaleziona m. in. przez następujące frazy: jak zrobić portfolio artysty, portfolio artysty, czym jest portfolio artysty, portfolio artystyczne pdf, jak stworzyć swoje portfolio, co powinno zawierać portfolio artystyczne.